"Masalah adalah peluang untuk anda menyerlahkan kepada diri sendiri bagaimana kebolehan anda menyelesaikan masalah itu" -Allahyarham Datuk Razali Ismail, Wira IPGM-

Taare Zameen Par

>> Friday, May 7, 2010



ditulis oleh; Taeibah http://thoyyibah.blogspot.com/

Taare Zameen Par bermaksud "setiap kanak-kanak adalah istimewa". Ia menjadi tajuk sebuah filem yang diarah oleh Aamir Khan yang juga menjadi antara pelakon utama dalam filem ini. Untuk hari ini dan semalam, kami telah menggunakan masa subjek Bimbingan & Kaunseling untuk membuat analisa tentang filem ini. Terima kasih saya ucapkan kepada Puan Zuraidah (Pensyarah Jabatan Ilmu Pendidikan) yang memberi kami peluang tersebut. Ternyata, filem ini banyak memberi pengajaran yang bermanfaat kepada kami, bakal-bakal guru.

Cerita ini sebenarnya mengisahkan seorang kanak-kanak yang berusia 8 tahun yang mempunyai masalah disleksia. Disleksia bukanlah sejenis penyakit, tetapi merupakan salah satu bentuk gangguan pembelajaran yang lazimnya dihadapi oleh kanak-kanak lelaki. Antara ciri kanak-kanak yang menghadapi disleksia ialah:


  1. Lambat membaca dan mempunyai tulisan tangan yang buruk.
  2. Ketika membaca, sering mengurang dan menambah pada sesuatu perkataan.
  3. Sering keliru dengan sesuatu perkataan pada huruf-huruf tertentu contohnya 'b' dianggap 'p' dan 'p' dianggap 'q'.
  4. Perhatian mudah terganggu atau gagal untuk menghabiskan sesuatu kerja hingga habis.
  5. Cenderung menjadi seorang yang impulsif atau sering mengikut perasaan sendiri tanpa memikirkan orang lain.
Dalam filem ini, kanak-kanak yang bernama Ishaan telah menunjukkan ciri yang disebutkan di atas. Dan beliau juga turut menunjukkan sikap seperti, sering mengelamun, tidak mudah merasa sakit, cepat menangis, suka meniru perbuatan orang lain, manja, tidak dengar bila orang memanggilnya dan sebagainya. Ibu bapa Ishaan pula ditonjolkan sebagai ibu bapa yang kurang berpengetahuan terhadap masalah anaknya dan sering mengganggap Ishaan sengaja malas untuk belajar. Bagi mereka, mereka tidak dapat menerima apabila ada guru yang mengajar Ishaan ingin mengatakan bahawa Ishaan tidak normal seperti kanak-kanak lain. Guru-guru pula bersikap terlalu tegas terhadap Ishaan tanpa mereka tahu apa sebenarnya masalah yang dihadapi oleh kanak-kanak malang ini.

Disebabkan malu dan tertekan, dengan bantuan seorang rakan, bapa Ishaan telah mengambil keputusan untuk mengeluarkan Ishaan daripada sekolah biasa dan dimasukkan ke sebuah sekolah berasrama penuh yang jauh daripada rumahnya. Ishaan memberontak. Si Ibu pula mengharapkan agar suaminya dapat menunggu sekurang-kurangnya hingga hujung tahun agar Ishaan dapat menghabiskan persekolahannya pada tahun tersebut. Namun, dorongan dari ego si ayah, yang konon-kononnya ingin memastikan anaknya mendapat didikan yang sempurna, telah menghantar juga Ishaan ke sekolah berasrama penuh di pertengahan penggal persekolahan. Maka bermulalah lembaran baru kehidupan Ishaan di sekolah tersebut.

Jangkaan ayah Ishaan yang anaknya akan menunjukkan peningkatan apabila disekolahkan di situ benar-benar meleset. Malah guru-guru di sekolah tersebut lebih bengis daripada guru sekolah Ishaan sebelum ini. Hal ini menyebabkan jiwa Ishaan tertekan. Minatnya dalam lukisan telah "dibunuh" oleh keadaan persekitarannya. Terlalu banyak konflik yang dihadapi oleh Ishaan semasa berada di sekolah ini, hinggalah pada suatu hari datang seorang guru ganti bagi mata pelajaran seni. Guru tersebut bernama Ram Shankar Nikumbh (yang dilakonkan oleh Aamir Khan). Sebagai seorang yang pernah mengalami disleksia sewaktu kecil, Nikumbh cepat mengesan masalah yang di hadapi oleh Ishaan tanpa ada sesiapa memberitahunya. Maka bermulalah misi Nikumbh untuk mengeluarkan potensi yang terpendam dalam diri Ishaan yang tidak diambil peduli oleh orang lain sebelum ini termasuklah ibu bapanya. Dalam plot ini, jelas memaparkan pengorbanan seorang guru yang perlu bekerja lebih masa bagi memberi perhatian yang khusus untuk murid seperti Ishaan, malah usahanya turut diperlekehkan oleh guru-guru lain. Dan di akhir cerita ini ditonjolkan bakat sebenar Ishaan dalam seni lukisan sehingga berjaya memenangi pertandingan melukis dan mewarna yang disertai oleh seluruh warga sekolah tersebut termasuk murid dan guru. Malah, hasil usaha dan tunjuk ajar Nikumbh, Ishaan sudah menunjukkan peningkatan yang baik dalam pelajarannya serta menguasai sepenuhnya asas membaca, menulis dan mengira.

Ulasan

Taare Zameen Par amat menyentuh jiwa saya terhadap keseluruhan jalan ceritanya. Tambahan pula ia menceritakan kisah seorang pendidik yang begitu kuat semangat untuk mengubah kehidupan seorang kanak-kanak di kala guru-guru lain telah menghukum kanak-kanak tersebut sebagai tidak normal dan berpenyakit. Watak Nikumbh digambarkan sebagai seorang guru yang bukan sahaja berjaya mengubah siapa Ishaan sebelum kehadirannya, malah beliau berjaya mengubah persepsi warga sekolah dan ibu bapa Ishaan bahawa setiap kanak-kanak mempunyai bakat yang istimewa dalam diri mereka. Saya cadangkan agar setiap guru dan bakal guru malah para ibu bapa dan bakal ibu bapa menonton filem ini bagi mendapat gambaran jelas tentang apakah itu disleksia serta cara-cara untuk mengatasinya. Walaupun plotnya agak perlahan, namun ia akan tetap membuat penonton terpaku bagi melihat perkembangan watak Ishaan dalam cerita ini.

Tidak seperti filem-filem barat, filem ini hampir bersih daripada adegan-adegan yang tidak sopan dan memualkan. Jadi, siapa sahaja boleh menonton tanpa risau akan terlihat babak yang tidak sepatutnya. Sejujurnya, saya lihat filem ini berani menentang arus pada alaf 21 ini yang dibanjiri dengan karya filem tentang cinta yang terlalu bebas, thriller, mistik dan aksi. Semoga akan banyak lagi filem yang membuka mata hati masyarakat tentang golongan-golongan yang sering dipinggirkan dalam pendidikan arus perdana.

Selepas menonton filem ini juga, saya mula tertanya-tanya, adakah saya mampu melakukan perkara seumpama yang dilakukan oleh Nikumbh kepada Ishaan? Adakah saya tergolong dalam golongan guru yang cukup peka atas setiap masalah murid dalam kelas saya, atau saya akan bersikap sama seperti guru-guru Ishaan yang terlalu cepat memberi hukuman kepada murid? Hal ini membuatkan saya sentiasa sedar tentang tanggungjawab berat yang perlu saya pikul sebagai seorang pendidik. Jika saya mengabaikan seorang murid dalam keadaan sengaja atau tidak disengajakan, terutama murid sekolah rendah, ia akan memberi impak negatif apabila dia semakin meningkat usia.

Oleh itu, ketika saya berikrar untuk melaksanakan tugas sebagai pendidik, maka saya perlu bersedia untuk berhadapan dengan lebih ramai Ishaan di luar sana, malah mungkin ada yang mempunyai masalah lebih teruk dari Ishaan. Jadi saya sematkan di hati agar sentiasa sabar dan istiqamah dalam memegang amanah sebagai pendidik. Semoga saya tidak menjadi manusia yang menggelapkan masa depan anak murid saya. Sebaliknya saya akan cuba melorongkan jalan kepada insan bergelar murid agar meneroka setiap keistimewaan yang ada dalam diri mereka. InshaAllah...

Ketika tayangan video Taare Zameen Par dijalankan dalam kelas Bimbingan & Kaunseling

1 comments:

Mohd May 23, 2010 at 11:29 AM  

mmg best cter nie.. pn halimatun pn tayangkan kt ktorg ary 2.. byk la pengajran dr cter nie yg kita leh ambik, n bleh applykan mse ngajar..

About This Blog

Lorem Ipsum

CENTRE OF EXCELLENT

  © Blogger template Palm by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP