"Masalah adalah peluang untuk anda menyerlahkan kepada diri sendiri bagaimana kebolehan anda menyelesaikan masalah itu" -Allahyarham Datuk Razali Ismail, Wira IPGM-

Tahun pertama mengajar..

>> Friday, November 18, 2011




Kriinnnggggggggggg..


Loceng yg berbunyi menandakan berakhirlah sudah kalendar persekolahan bg tahun 2011..Maka dgn itu,berakhir juga tempoh setahun pertama warga PISMP 2 bergelar pendidik..Walaupun secara matematiknya belum cukup tempoh setahun tp secara tidak matematiknya tahun pertama mengajar dah pun berlalu..


Sepanjang tempoh 10 bulan yg telah dilalui,bagaimana anda rumuskan pengalaman tahun pertama anda bergelar pendidik?


Menyeronokkan?


Memenatkan?


Apapun rumusan yg dibuat,sedarlah kita bahawa perjalanan kita masih lg panjang..Banyak lg sepak terajang dunia pendidikan yg bakal kita hadapi pd tahun-tahun yg mendatang..


Selamat bercuti diucapkan dan selamat mendirikan rumah tangga kpd sesiapa yg berkenaan..Warga PIMSP 2 sendiri akan menerima ahli keluarga baru kerana dlm tempoh yg kurang dr 24 jam ini,Khairul Idzhar akan melalui detik yg mendebarkan apabila berjabat tangan dgn wali kpd Noor Liana..Begitu juga dgn Shamsiah yg akan melengkapi rusuk kiri Ruhaizan pd 25 November nanti..Dan berita terkini yg agak sensasi,Taufik yg sudah bertemu dgn Hidayah nya bakal mengikat janji tautan dua hati pada 11 Disember..


Ahli keluarga PISMP 2 yg lain senantiasa mendoakan kebahagiaan kalian..


Peace, no war!

Tahun pertama belajar..


5 comments:

linedabesh November 19, 2011 at 9:43 AM  

slamat bercuti..jumpa anda semua di labis/kajang/melaka..hehe

kudabesi November 24, 2011 at 6:55 PM  

tahun pertama?

orait.......dapat ngaja bm, boleh tahan complicated kertas 1 UPSR 2011 banding dengan UPSR 1999

Anonymous November 30, 2011 at 9:47 AM  

Pusat Bahasa Antarabangsa
Is it really a Centre for Foreign Languages?

I laud the effort in promoting this, hoping that the effort receives enthusiasm from the group targeted. It is so disheartening to see honourable effort not receiving active response. This is our problem, our ummah.

Very recently I visited a blog whose writer made a point to say the following thoughts which I strongly support.

He lamented over the deterioration in Bahasa Melayu and general decline in formality. The use of bahasa rojak, bahasa sms, bahasa face-book and the non-professionalism of Dewan Bahasa in steering the progress of Malay language are reasons for all of us to sit back and think. Arc we truly interested in promoting the use of proper language, whatever it may be?

If we do, as I believe you as a group are, we have to make a conscientious effort. The blog writer was totally against anyone responding to his blog using unacceptable forms of non-standard language. I quote below what the writer meant as an example:

“Korang perasan apa2 kelainan tak dalam blog ni? Aku perasan kelainan tp tak tau katne...

belek punye belek, rupenye gambo PISMPian kat belah kiri ni dah bertukar wajah. gambo budak2 dulu dah jadi mecet dah skrang nih.. hahahaha...

…………….
Gambo sapix je, mentennnnn mude.. kihkihkih...”

I think the above piece is totally unacceptable if it is meant to be read by public at large. One can do that as a very casual and personal mressage. Even then we have chosen to show nothing bless than our ignorance.
I respect and admire your effort to promote something. But we may not show our seriousness by being too informal.

Kepada saya bahasa yang kita guna mempamirkan sikap dan tahap kebijaksanaan kita.

Pakcik

kudabesi December 6, 2011 at 6:37 PM  

ipba - institut perguruan bahasa antarabangsa / international languages teacher training institute

and that is very different from Centre of Foreign Languages

Yes, i agree with you "Pak Cik" Bahasa Melayu and other languages also facing the same danger.

But i believe, that any language that can't evolve with the time, somehow will be obsolete. Latin for example.

As a teacher, i do believe that my fellow comrade use standard language for Bahasa Melayu and English.

Insya Allah, in another blog posts..the writer will use proper language. And we should encourage others to comment in proper language also.

We also might consider to private this blog

thank you, Pak Cik..i do believe, this the 2nd time you are here. reminding us. but, "melayu mudah lupa"

Anonymous December 7, 2011 at 12:52 AM  

i do believe that this pakcik is the same pakciks that we have been together for 5 and half years. Not among us, but around us =)

have a nice new year

pakcik's nephew

About This Blog

Lorem Ipsum

CENTRE OF EXCELLENT

  © Blogger template Palm by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP