"Masalah adalah peluang untuk anda menyerlahkan kepada diri sendiri bagaimana kebolehan anda menyelesaikan masalah itu" -Allahyarham Datuk Razali Ismail, Wira IPGM-

Kuliah "Terakhir" Ustaz Nasarudin

>> Friday, November 6, 2009

Ditulis oleh : Taiebah Hj Sagir

Ustaz Nasarudin Bin Hussin (berkopiah) dan Puan Nor'aini Tahir (Penyelaras PISMP) pada hari terakhir kuliah beliau bersama kami. (klik gambar untuk saiz sebenar)

Sekali pandang, susuk fizikal jelas memperlihatkan peribadi seorang yang bergelar "ustaz". Namun jauh daripada itu, selain mengajar dan menyampaikan ilmu agama, di dadanya sarat dengan ilmu ekonomi. Tanya saja tentang isu semasa yang berkait dengan ekonomi, Bajet 2010, PTPTN, pola kemiskinan, DEB, K-ekonomi, KDNK dan sebagainya, pasti beliau ada jawapan dan hujjahnya.

Terlalu bersyukur sebenarnya apabila mendapat seorang yang bergelar ustaz yang datang ke IPBA sebagai pensyarah jemputan untuk memberi kuliah bagi subjek Pertumbuhan dan Perkembangan Ekonomi Malaysia untuk kelas kami. Untuk rekod, sepanjang 4 tahun setengah kami di IPBA, hanya kelas bersama Ustaz Nasarudin sahaja yang kami dapat istiqamah hadir pada waktu petang. Bagai ada perasaan bersalah yang teramat jika tertinggal satu sesi kuliah bersama beliau. Ditambah pula setiap kali kelas beliau, kami bukan sekadar mendapat ilmu dunia (ekonomi dan isu semasa), malah beliau turut membekalkan kepada kami ilmu akhirat. Sering sahaja dia memberitahu, "...ilmu yang saya sampaikan kepada pelajar ini akan menjadi hujjah apabila saya berhadapan dengan Allah S.W.T..."

Ustaz Nasarudin ketika memberikan kuliahnya.

Setelah dua bulan mengajar, kini tibalah kuliah terakhir kami bersama beliau. Tajuk pembelajaran pada hari tersebut ialah "Senario Kemiskinan di Malaysia". Ada rasa sedih yang berbuku dalam hati bila mengenangkan payahnya untuk bertemu lagi dengan seorang murabbi yang sangat dekat hatinya dengan pelajar-pelajarnya. Semoga ustaz tenang dan bahagia menghadapi hari-hari mendatang.

Pada permulaan kuliah hari tersebut (5/11/09), ustaz telah menyentuh serba sedikit mengenai Surah Ar-Rahman. Sebenarnya telah menjadi kelaziman kapada beliau membaca beberapa ayat permulaan surah ini apabila ingin memulakan kelas, kemudian disusuli pula dengan tazkirah ringkas sekitar 5-10 minit. Cuma, pada hari tersebut, beliau menjadikan surah ini sebagai isi tazkirahnya. Beliau memberitahu bahawa Surah Ar-Rahman adalah "surah pengantin" bagi Al-Quran. Dan ada beberapa lagi kupasan beliau mengenai surah ini yang saya tidak sempat tulis dalam buku (sebab khusyuk sangat mendengar lupa nk tulis..hehe.. )

Di akhir kuliah, seperti biasa juga, beliau mengambil masa 10 minit untuk memberi tazkirah penutup. Sempat beliau bercerita tentang kisah kewafatan junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W. yang baru beliau ketahui melalui video seorang ulama' di Tanah Arab di Youtube. Ketika hampir baginda wafat, baginda telah meminta untuk bersiwak. Disebabkan kayu siwak yang ingin digunakan itu masih keras, isterinya Saidatina Aisyah telah menggigit kayu tersebut bertujuan melembutkannya. Jadi air liur isterinya itu telah lekat pada kayu siwak ini. Tanpa membasuh, Nabi telah menggunakan kayu siwak tersebut. Oleh itu bercampurlah air liur isteri baginda dengan air liur Nabi sebelum baginda wafat. Selain itu, terdapat juga sesetengah sahabat yang apabila melihat nabi menghampiri saat kewafatannya, mereka telah berdoa kepada Allah agar dibutakan mata kerana mereka tidak sanggup lagi melihat dunia selepas wafatnya Nabi Muhammad S.A.W. Dan doa ni telah dimakbulkan Allah.

Dan ada dua pesanan terakhir Ustaz Nasarudin kepada kami:
  1. Jika pergi ke mana-mana, jadilah diri kamu sendiri, yakni menjadi muslim yang bertaqwa kepada Allah dan katakanlah " Aku tidak akan tukar hal dan nikmat dunia dengan nikmat syurga Allah".
  2. Jangan sesekali biarkan anak murid kamu meninggalkan kelas, sebelum kamu memberi mereka ilmu agama. Biarlah kamu mengajar Kajian Tempatan sekalipun, tapi pastikan selitkan sekali ilmu agama supaya ilmu ini dapat menjadi hujjah kamu apabila berhadapan dengan Allah kelak.
Semoga ada rezeki dan kesempatan lagi insyaAllah kami akan berjumpa lagi dengan ustaz di masa dan ketika yang lebih baik hendaknya... Semoga ustaz terus istiqamah menegakkan yang hak dan menentang yang bathil seperti yang ustaz lakukan sekarang. Jasa ustaz akan kami kenang sentiasa... : ) Syukran ya ustaz..

4 comments:

kudabesi November 6, 2009 at 4:08 AM  

terima kasih ustaz..

susah sket nak jumpa org leh ngajar ekonomi ngan agama sekali..walaupun perdagangan/muamalah itu termasuk dlm agama kita juga. ini kerana isteri pertama nabi Muhammad juga peniaga. sahabat baginda juga terdiri dari usahawan.


mekasih ustaz sekali lagi, jauh tu dari sekolah nak ke IPBA. lalu plak Jln Tun Razak, letih la nak mencilok

dari,
fadzli

SangKunang November 6, 2009 at 5:20 AM  

"dan janganlah sesekali kita melakukan maksiat terhadap Allah, walaupun maksiat itu datang dalam bentuk lintasan hati sekalipun"
-ayat feveret ustaz nasaruddin..

apa-apa pun,
terima kasih ustaz,
spt kata thoyyibah, aku pun 1st time dalam ipba ni bile masuk kelas, 2 jam tu x rasa lama..
dan 1st time jugak pegi kelas secara ikhlas, bukan paksa diri..

Anonymous November 6, 2009 at 12:00 PM  

ya... betul tu. bernas pendapat kamu tu. (^_^)

kudabesi November 6, 2009 at 6:59 PM  

hoi annoymous..letak la nama kat ujung komen

bertindak mengikut arahan

p/s: berlagak tak gua? haha pedulik ape aku

About This Blog

Lorem Ipsum

CENTRE OF EXCELLENT

  © Blogger template Palm by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP